محک زنی یا Benchmarking، فرآیند مقایسه ویژگی های عملکردی یک محصول با بهترین نمونه های مشابه آن در بازار است که برای ارزیابی کیفیت یک محصول انجام می شود. با توجه به اینکه سابقه انجام تست های مربوط به صدای خودرو در کشور، بسیار محدود بوده و اطلاعات آن غالبا در اختیار عموم قرار داده نمی شود، تیم تحلیل نویز و ارتعاش (NVH) دفتر طرح و آزمون عروج، تصمیم گرفت تا میزان نویز و ارتعاشات خودروی تیبا را با خودروهای داخلی هم رده مقایسه کند.

تست Stationary خودرو پژو 206 در دور 4000 Rpm

به این منظور علاوه بر خودرو تیبا، سه خودرو دیگر شامل، ساندرو، ال 90 و پزو 206 به طور همزمان و در محیط یکسان مورد ارزیابی قرار گرفتند. سناریوهای در نظر گرفته شده شامل انواع تست Run up، Cruise، Coast down و Stationary در دنده های 1 تا 5 و در دورهای مختلف موتور بود . به این ترتیب برای هر خودرو بیش از 50 تست مختلف انجام شد و در مجموع بیش از 200 بار اندازه گیری صوت و ارتعاش در این خودروها صورت گرفت.

تست نویز خارجی خودروی L90

در تست های اندازه گیری نویز و ارتعاش داخلی، یک میکروفن در محل بین راننده و سرنشین جلو و یک شتاب سنج روی دسته دنده به ترتیب صوت داخلی و لرزش های درون اتاق را اندازه گیری می کردند و در تست های مربوط به صدای اگزوز با استفاده از دو میکروفن (یک میکروفن ثابت و یک میکروفن متحرک) صدای خارجی اندازه گیری شد.

سنسورینگ در داخل خودروی تیبا به همراه لبتاب داده برداری

سنسور نصب شده روی دنده خودرو تیبا به عنوان معیاری از لرزش گیربکس

انتظار می رود که با استفاده از داده های حاصل از این تست ها، ضمن مقایسه منابع تولید نویز خودرو تیبا با خودروهای هم رده که از نظر کیفی، خودروهای با کیفیت تری محسوب می شوند، علل احساس نویز بیشتر در خودرو تیبا تعیین شده و در ادامه پروژه کاهش یابد.

تست نویز خارجی خودرو تیبا